موسیقی آوادیس آکادمی

آدرس:

جهانشهر- میدان سپاه بلوار جمهوری- کوچه شهید جدیدی- پلاک ۲۸

تلفن تماس:

02634214333|| 09102626135

ایمیل:

musicavadis@gmail.com

آموزش کمانچه در کرج

آموزش کمانچه در کرج

آموزش کمانچه در کرج را با کمک آموزشگاه موسیقی آوادیس  آغاز نمایید.

۰۲۶۳۴۲۱۴۳۳۴ ||  ۰۲۶۳۴۲۱۴۳۳۳

ما در کنار شماهستیم با اساتید کاملا حرفه ای و آموزش‌های عالی و روز دنیا که آهسته و پیوسته با یک برنامه آموزشی ( و طرح درسی منحصر بفرد )تعاملی شما را به سمت هدف تان سوق دهیم. تنها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید. تا با انتخابی درست آموزش کمانچه در کرج را در سطح حرفه‌ای بیاموزید.

اساتید آموزش ویولن در کرج در آموزشگاه موسیقی آوادیس :

نام استاد تخصص روز آموزش
وحید سلیمانی نژاد کمانچه یکشنبه

تدریس کمانچه در کرج

اولین قدم در تدریس کمانچه در کرج شناخت این ساز است.

ساز کمانچه یکی از اصلی ترین سازهای موسیقی ایرانی است و با اطمینان کامل میشود گفت که بعد از ساز تار مهم ترین ساز موسیقی با اصلیت ایرانی به حساب می‌آید.

ساز کمانچه از جمله سازهای زهی-آرشه ای است،اجزای آن علاوه بر داشتن شکم، دسته و سر، پایه ای در انتهای کاسه داراست که جایگاه آن روی زمین یا زانوی نوازنده قرار دارد و در آخر با کشیده شدن آرشه ساز به روی سیم‌ها و چرخش ساز و نواختن آن شروع می‌شود. صدای خاصی که این ساز داراست باعث شده است در موسیقی دستگاهی ایران بلکه در موسیقی مقامی نی کاربرد فراوانی دارا باشد.

کمانچه در آذرماه سال 1396 در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

آموزش کمانچه در کرج

آموزشگاه موسیقی آوادیس

آموزشگاه موسیقی آوادیس با داشتن کادری مجرب برای آموزش کمانچه محیطی آرام و مناسب برای نواختن ساز کمانچه و تمرین کردن زیاد برایتان فراهم کرده است.دیگر ویژگی‌های آموزشگاه آوادیس آموزش اصولی ساز کمانچه می‌باشد . مدیریت حرفه‌ای و داشتن کادر دلسوز. اساتیدی که در راستای انتخاب ساز به شما هنرجویان کمک شایانی می‌کنند. اساتید ما پیگیر هنرجویان خود هستند تا تمرینات خود را به نحو عالی انجام دهند و آموزش مناسب و عالی داشته باشند.

کلاس کمانچه در کرج

کمانچه دارای اجزای متفاوتی می‌باشد:

1- کاسه طنینی

کاسه طنینی ساز کاسه ای است تقریبا کروی شکل که توخالی است و صفحه رویی آن باز است.این صفحه پوست کشیده شده است و خرک نصب می‌شود.

جنس سطح بیرونی کاسه  قطعاتی از جنس صدف یا استخوان تزئین شده است و قطر آن کاسه طنینی در حدود 20 سانتی متر است.

2- پوست

دهانه ساز با پوست پوشانده شده است و این پوسته نازک است و از پوست آهو و بز و بره تشکیل شده است البته بدانید که به تغییر دما و رطوبت حساس است.

بدانید که این پوست باید کهنه و بدون هرگونه بو و چربی اضافه و کاملا یک دست باشد.

3- دسته

دسته این ساز به شکل مخروط ناقص و بدون دستان (پرده) است که توپر است و جنس آن چوب است.اندازه طول آن 25 سانتی متر است و قطر آن 3 سانتی متر.

4- خرک

خرک  این ساز یک قطعه بسیار کوچک است از جنس استخوان و یا چوب است. که به کمک دو پایه کوچک روی پوست کاسه قرار گرفته است.

طول آن 4 سانتی متر است و ارتفاع آن 2 سانتی متر است.

کلاس کمانچه در کرج

آموزش ساز کمانچه

5- سرپنجه

سرپنجه ساز از جنس چوب است و دارای سطح رویی توخالی می‌باشد.چهار عدد گوشی دو به دو در طرفین سرپنجه قرار می گیرد. و در بالای سرپنجه نیز قطعه ای به نام صراحی، تاج قرار دارد.

6- گوشی ها

ساز کمانچه چهار عدد گوشی دارد که شبیه به میخ سر پهن می‌باشند. و در طرفین سرپنجه قرار می‌گیرند.(وظیفه کنترل سیم ها).

آموزش کمانچه در کرج با آموزشگاه موسیقی در کرج

7- پایه

پایه ساز کمانچه به میله ای باریک و از جنس فلزی و متحرک به طول10 سانتی متر است.

همانطور که می‌دانید در زمان نوازندگی یک سر آن با پیچ به انتهای کاسه بسته می‌شود و انتهای آن روی پا و یا روی زمین قرار می‌گیرد.

8- سیم ها

کمانچه دارای 4 عدد سیم است با ضخامت هایی متفاوت، که کشیده شدن آرشه روی هریک از این سیم‌ها صدای کمانچه را تولید می‌کند.

9- آرشه

آرشه کمانچه بانام نام فارسی آن، کمانه نیزنامیده می‌شود. درواقع از یک چوب که یک طرف آن انحنا دارد طول تقریبی 60 سانتی متر و از جنس موی دم اسب ساخته شده است.

ساز کمانچه

تاریخچه این ساز :

اولین حضور تاریخی از ساز کمانچه را می‌توان در کتابی با نام موسیقی الکبیر از شخص ابونصر فارابی یافت. کتابی که مربوط به سده چهارم هجری می‌باشد. از ساز کمانچه در این کتاب با نام عربی آن رباب یاد شده است. همینطور در کتاب سرگذشت موسیقی ایران، استاد بزرگ روح الله خالقی هم ساز کمانچه را تکامل یافته ساز رباب می‌داند.

در ایران در سالهایی که حکومت صفویه و قاجاریه بوده است ساز کمانچه از ساز‌های اصیل موسیقی ایرانی محسوب می‌شده است. تعداد خیلی زیادی از نقاشی های عمارت هشت بهشت در استان اصفهان متعلق به دوران شاه صفوی و همینطور نگارگری‌های زیاد به جا مانده از دوره قاجار گواهی بر این امر می‌‌باشد. البته این را بدانید که از دوره تیموری تصویری از یک مجلس بزم و پایکوبی بر روی یک پارچه ابریشمی تصویری رسم شده است و آن این است که بانویی در حال نواختن ساز کانچه می‌باشد. اولین صدای ضبط شده از ساز کمانچه هم می‌توان به اوایل قرن بیستم میلادی اشاره کرد.

از نوازندگان معروف ساز کمانچه می‌توان

معروف ترین نوازندگان کمانچه

از قدیمی ترین نوازندگان کمانچه، می‌توان به شخصی با نام «خوشنواز خان» را اشاره کرد که از ایشون نوازندگان اوایل دوره ناصری بوده و در زمان خود مشهورترین نوازنده کمانچه به شمار می‌رفته است. ساز ایشون خیلی معروف بوده است و آن هم دلیلش اینست که ساز کمانچه شان دارای یک نقش خورشید طلا بر روی شکم ساز، بوده است . این کمانچه بعد از فوت وی توسط ناصرالدین شاه خریداری شده و در موزه قرار گرفت.

  1. پراهمیت بودن بودن ظاهرساز (عاری از هرگونه ضایعاتی که نمای آنرا زیبا جلوه ندهد یا مانع از درست کوک بودن این ساز بشود.)
  2. مورد استفاده قراردادن چوب یک تکه و مدل ترکه‌ایی بودن.
  3. کشیدن  یک پوست درجه یک و باکیفیت برروی کار برای ایجاد کردن صدایی گوش نواز (استفاده از روده بره و همینطور گوسفند )
  4. استفاده کردن از چوب مرغوب وکارکرده(کهنه چوب) (گردو یا توت) به منظور جلوگیری از تاب برداشتن ساز کمانچه

آموزش کمانچه کلاس کمانچه تدریس موسیقی

مدت زمان آموزش ساز کمانچه

برای آموزش ساز کمانچه همیشه سوال اینست که آموزش کمانچه در کرج چه مدت زمان به طول می‌انجامد؟

قبل از هر گونه پاسخی به این پرسش باید از خود بپرسید هدف از آموزش کمانچه چست و عوامل چه اثری در یادگیری شما دارند؟نکته اولیه تعیین کردن هدف شما از یادگیری ساز کمانچه است که موجب می‌شود زمان‌های متفاوتی را برای آن پیش بینی کنید.مثلا اگر:

هدف شما یادگیری ساز کمانچه در سطح مقدماتی باشد. و نواختن یه تعداد مشخصی آهنگ که به مدت 1 الی 2 سال به طول می‌انجامد.

اما اگر هدف شما یادگیری ساز کمانچه در حد تسلط کامل باشد،یعنی یادگیری تمام تکنیک‌های نواختن ساز.حدود 3 الی 4 سال طول می‌کشد. همینطور استعداد،زمان تمرین و میزان علاقه هنرجو به کمانچه بسیار مهم می‌باشد.افرادی که در خانواده‌های اهل موسیقی رشد می‌کنند. و همیشه صدای ساز در گوششان است، احتمالا در کلاس کمانچه پیشرفت بیشتری خواهند داشت. البته علاقه مهم ترین شرط است. می‌توانند با پشتکار و تمرینات دقیق،خود را به سطح حرفه‌ای برسانند.

از دیگر متدهای افزایش سرعت یادگیری ساز کمانچه، گوش دادن مداوم به قطعات مختلف سنتی و همینطور شنیدن نوازندگی اساتید مطرح کمانچه می‌باشد. تا هنرجویان بتوانند گوش موسیقیایی خود را قوی‌تر کنند.

انواع کمانچه

کمانچه سازی می‌باشد که باتوجه به قومیت‌های مختلف ایران انواع مختلفی را دارد. این تفاوت‌ها در ظاهر و ساختار ساز وجود دارد.به عنوان مثال : کمانچه‌های ترکمنی، مازندرانی ،لری و مازندرانی و بختیاری وجود دارند.

مورد اول : کمانچه کاسه کروی

این مدل کمانچه را در نوع ترکه‌ای و یک‌تکه می‌سازند. در کمانچه‌های کاسه کروی، کاسه ساز از طریق چسباندن ترکه به روی قالبی که حالت خمیدگی دارد، درست می‌شود. کاسه‌های به شکل یک‌تکه به طور معمول با چوب گردو خراطی تولید می‌شوند و وزن این مدل از کاسه‌های ترکه‌ای زیادتر است، این سنگینی موجب می‌شوداستفاده از ساز در هنگام چرخش آن برای اجرای قطعاتی که نیاز به حرکت خیلی سریع کمانچه دارد سخت‌ باشد.

مورد دوم: کمانچه ترکمنی

کمانچه ترکمنی کوچک ترین نوع کمانچه می‌باشد. و موضوع جالب اینجاست که برای ساخت کمانچه ترکمنی از پوست سگ ماهی استفده می‌شود.

کمانچه لری ( کمانچه پشت باز ) درحقیت کمانچه لری، ساز اصلی مردم قوم لرستان به حساب می‌آید. کمانچه لری دارای یک کاسه‌ی مخروطی شکل است. البته برخلاف کمانچه‌های معمولی، پشت آن‌ها باز است.و برای قطعه‌های لری که نیاز به چرخاندن سریع دارند بسیار مناسب است.اما دلیل این مدل ساز اینست که صدای بیشتری دارند.

برای آموزش کمانچه در کرج با آوادیس تماس حاصل فرمایید.

آموزشگاه کمانچه در کرج

آموزشگاه کمانچه در کرج با نام آموزشگاه موسیقی آوادیس در خدمت شما دوستان می‌باشد. تنها کافیست برای اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید. بهترین آموزشگاه موسیقی کمانچه جایی می‌باشد که هنرجو در آنجا به گونه یی آماده نواختن ساز کمانچه شود که علاوه بر صحیح نواختن قطعه ، به هنرجو این اعتماد بنفس را بدهد که آرتیکولاسیون آنها را هم به خوبی اجرا نماید. همینطور اینکه آموزشگاه باید دارای کادری مجرب باشد یعنی علاوه بر اینکه اساتید حرفه ای داشته باشد ، مدیرانی کاربلد و کاملا مدیر را دارا باشد.

آموزش کمانچه در کرج

اما استاد مربوطه باید قدرت انتقال دانش از متد‌های به روز آموزش موسیقی را داشته باشد. و همینطور اینکه یک استاد تاثیر خیلی زیادی برروی یادگیری هنرجو دارد، پس آموزشگاه موسیقی کمانچه باید دارای اساتیدی باشد که نواختن خلاقانه را به هنرجویان خود آموزش دهند. آموزشگاه کمانچه در کرج با عنوان آموزشگاه موسیقی آوادیس کلاس کمانچه را با استفاده از متدهای علمی و آکادمیک ارائه می‌دهد. و البته آموزشگاه موسیقی آوادیس ، کنسرت‌های هنرجویی هم برگزار می‌نماید.که هنرجو می‌تواند خود را در محوطه عالی هم محک بزند.

بهترین آموزشگاه موسیقی کمانچه در کرج

آموزشگاه موسیقی کمانچه در کرج ، با آوادیس همراه باشید.

برای آموزش کمانچه در کرج می‌توانید از برنامه آموزشی آوادیس دیدن نمایید.

شماره تماس با آموزشگاه آوادیس:

۰۲۶۳۴۲۱۴۳۳۴

۰۲۶۳۴۲۱۴۳۳۳

۰۹۱۰۲۶۲۶۱۳۵

آیا یادگیری ساز کمانچه راحت است؟

یادگیری ساز کمانچه همانند سازهای دیگر تا حدودی سخت است . البته این به این معنا نیست که یادگیری این ساز غیرممکن یا سخت است. این ساز نیاز به یادگیری دقیق زیر نظر اساتید برجسته و مجرب دارد و در نهایت تمرین خود شخص بسیار موثر است.

برای شروع یادگیری کمانچه باید چه کار کنیم؟

اولین قدم برای یادگیری ساز کمانچه پیدا کردن یک استاد ماهر در یک آموزشگاه معروف می‌باشد. یک آموزشگاه خوب و معروف با تلاش برای به کار گیری اساتید برجسته و ماهرسعی در بالا بردن کیفیت آموزش به هنرجوهای خود دارد . لذا اولین قدم برای آموزش ساز کمانچه پیدا کردن یک آموزشگاه خوب و ثبت نام در آن و شروع کلاس با یک استاد برجسته می‌باشد که شما برای این این منظور می‌توانید از آموزشگاه موسیقی آوادیس کمک بگیرید.

سن مناسب برای یادگیری کمانچه چقدر است ؟

شما در هر سنی که هستید می‌توانید برای یادگیری این ساز اقدام نمایید . اما کمترین سنی که می‌توان اقدام کرد 6 تا 8 سال است که کودک توانایی گرفتن ساز در دست و کنترل آن را داشته باشد

چه میزان تمرین برای یادگیری این ساز لازم است؟

میزان تمرین به علاقه هر فرد بستگی دارد . این مهم است که این این تمیرین مستمر و روزانه و به طور منظم باشد. تمرین پیوسته تاثیر قابل توجهی بر میزان یادگیری فرد دارد.

مدت زمان لازم برای یادگیری ساز کمانچه چقدر است؟

مدت زمان لازم برای یادگیری این ساز در هر فرد متفاوت است . هر فرد بسته به میزان استعداد علاقه و میزان تمرین مدت زمان متفاوتی را صرف یادگیری این ساز می‌نمید. ولی به طور میانگین این ساز به زمانی در حدود 2 الی 3 سال زمان احتیاج دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.